Košarica
0,00 €

Kako se upreti neznosni želji po nezdravi hrani?

nezdrava hrana

Ste kdaj pomislili, zakaj nam naše telo v določenem obdobju leta oddaja posebne želje, »cravings-e«, po določeni hrani? Nič v našem telesu ni po naključju. Najprej razčistimo eno: če v svoje telo vnašate veliko sladkorja, bo telo avtomatično hrepenelo po še večjih količinah sladke hrane. Enako je z vso procesirano hrano, saj je v njej veliko enostavnih sladkorjev in maščob. Več kot je vnašamo, več si je želimo.

Ste kdaj začutili željo po ohrovtu? V tem trenutku se vas bo večina najverjetneje nasmejala in odgovorila z ne. Veste zakaj? Ker ne pojeste toliko ohrovta, da bi telo samo začelo hrepeneti po njegovem okusu, prav tako pa hranilne snovi v ohrovtu na naše telo ne vplivajo na enak način kot sladkor, ki mu lahko rečemo že kar droga 21. stoletja. Še vseeno pa se telo navadi okusa ohrovta in v neki meri hrepeni po njem. Sedaj vam je morda tudi bolj jasno, zakaj določeni ljudje trdijo, da jim je všeč okus »zdrave hrane« in da jim prehranjevati se zdravo ni noben problem. Skrivnost je ravno v tem - več zdrave hrane kot poješ, večja je želja po njej.

nezdrava hrana

zdrava hrana

Hrepenenje po sladkem

Želja po večjih količinah ogljikovih hidratov (torej sladkorju) je lahko posledica neuravnovešenih obrokov, ki ne vsebujejo pravilnega razmerja proteinov, maščob in vlaknin. Zaradi pomanjkanja tovrstnih makrohranil v določenem obroku nam sladkor v krvi hitro pade, zopet čutimo lakoto in zaradi želje po sladkem zopet napademo enako skupino živil in cikel se ponovi. Zelo pogosto se celo zgodi, da izbiramo enostavne ogljikove hidrate, ki nam ne zagotavljajo niti kančka dobrih snovi, kar je v celotni zgodbi precej zaskrbljujoče.

Ste med tistimi, ki po kosilu vztrajno iščejo še »nekaj sladkega« za povrh? Če v sebi čutite nevzdržno željo po sladkorju, kljub temu da ste pojedli bolj ali manj polnovreden obrok, je to še vedno znak, da je vaše telo v neravnovesju.

Ajurvedska razlaga za tovrstne želje po določeni hrani je zelo preprosta. Ajurvedsko pravilo se namreč glasi: »Na krožniku morajo biti vedno čisto vsi od šestih okusov: sladko, slano, kislo, grenko, pekoče in trpko.« V kolikor eden od teh manjka, se to izrazi kasneje kot močna želja po določeni hrani.

krožnik z različnimi okusi

Dejstvo je, da se lahko naše telo tako zelo privadi na velike količine sladkorja, da preprosto ne zmore več pravilno izkoristiti hranilnih snovi, ki ji v telo vnesemo s proteini in maščobami. Takoj, ko izprazni zaloge energije, ki smo jih pridobili iz ogljikovih hidratov (sladkorja), v možgane takoj pošlje nov signal po tovrstni hrani in mi smo zopet v kuhinji, brskajoč za našim najljubšim sladkim prigrizkom. Se sprašujete, kaj telo stori s hranili, ki prihajajo iz proteinov in maščob? Najbrž nam ni treba dvakrat poudarjati, da kar izpuhtijo najbrž ne. In kaj hitro jih lahko opazimo na številkah na tehtnici ali v ogledalu, ko se nam obesijo okoli pasu.

Torej, naš prvi nasvet za vse, ki se srečujete z močno željo po večji količini sladke hrane: NAJPREJ PREVERITE, KAJ IMATE NA KROŽNIKU. Uravnotežen obrok, ki vsebuje primerne količine ogljikovih hidratov, maščob, proteinov, vlaknin (plus vitaminov in mineralov), bo imel namreč velik vpliv na zmanjšanje kasnejših napadov lakote ali »cravingse«.

Naj bo vaš krožnik pisan, prav tako pa naj vaš obrok vsebuje vseh šest okusov: sladko, slano, kislo, grenko, pekoče in trpko.

Pisan krožnik

Ali ste vedeli, da lahko željo po sladkem potešite na naraven način in brez dodatnih kalorij? Svoje najljubše sladke prigrizke, sladice in sladke pijače si pripravite z nekaloričnimi naravnimi sladili, ki ne povzročajo visokih nihanj krvnega sladkorja. Okusu namzinega sladkorja se najbolj približa naravno sladilo SugarSweet, mnogi pa obožujejo kapljice za sladkanje vode z naravnimi sadnimi okusi Water Drops.

Ste že kdaj pomislili, v kakšnih situacijah še hrepenite po določeni hrani? Je to v trenutku, ko vam pade energija, vas kaj razjezi, ste žalostni... V teh primerih je lahko sladka hrana za vas rešilna bilka, ki vas pomiri zaradi zunanjih dejavnikov. Pa vendarle – resnično mislite, da vas lahko hrana zaščiti pred čustvi? Zagotovo ne. Zato izgovor, »da imate slab dan«, »da ste jezni« itd. nikakor ne more biti izgovor, da napadate predal s sladkarijami. Občutja ne bodo izginila. Želja po sladkorju pa bo samo še večja.

V trenutku slabe volje ali ko vas preplavijo negativna čustva – se samo ustavite. Naredite globok vdih in izdih in opazujete, kaj se dogaja v vas, kaj vas je tako vznemirilo. In namesto čokolade poiščite nekaj, kar bo vašemu zdravju koristilo in ne škodilo (npr. pojdite na hiter sprehod, naredite 20 sklec, boksajte v vrečo, kričite v vzglavnik, pišite, barvajte ...). Torej karkoli, kar bo imelo dolgoročno dober vpliv na vaše zdravje in počutje.

Seveda na trenutke vsi potrebujemo hitro dozo energije, čutimo, da imamo nizek pritisk, morda smo preskočili kakšen obrok in telo na vse pretege pošilja signale, da potrebuje energijo. Takrat ne moremo čakati niti 15 minut, da bi si pripravili polnovreden obrok, zato posežemo po hitri rešitvi. Naš nasvet za takšne situacije je naslednji: NAMESTO BONBONA/MLEČNE ČOKOLADE/PIŠKOTA, POJEJTE KOŠČEK TEMNE ČOKOLADE/KAKAVOVA ZRNA, OB TEM PA ŠE NEKAJ OREŠČKOV. Telo bo na ta način prejelo nekaj sladkorja, hkrati pa še proteine in dobre maščobe iz oreškov. Prepoznalo bo različna hranila in želelo izkoristiti prav vsa, hkrati pa vas zaščitilo pred vnovičnim padcem energije, saj bo imelo s tem uravnoteženim prigrizkom delo za dlje časa.

V naši ponudbi najdete širok izbor zdravih čokolad brez dodanega sladkorja ter zdravih prigrizkov za trenutke, ko nujno potrebujete energijo in se želite posladkati na zdrav način.

Hrepenenje po slanem

Sedaj pa poglejmo še v drugo skrajnost – želja po soli? Marsikdo bo rekel, da je eden izmed tistih, ki bolj kot po sladkem hrepeni po slanih prigrizkih. Za primer vzemimo npr. čips – čips poleg soli, vsebuje velike količine nezdravih maščob ter ogljikovih hidratov. Po čem torej pravzaprav hrepenimo? Se vam je že kdaj zahotelo pojesti žličko čiste soli? Najbrž ne.

Želja po soli je pogosto signal telesa, da mu v resnici primanjkuje soli. Razlogov, da naše telo izloča več soli, je veliko. Morda veliko telovadite, se sončite in s tem izdatno potite, morda spijete veliko kave, zelenega čaja, vode ali jeste večje količine hrane, ki pospešujejo odvajanje vode – na vse te načine vaše telo hitreje izgublja soli. Nizka vrednost soli v telesu je prav tako lahko posledica zdravstvenih težav (bolezni ledvic, sindrom posturalne ortostatske tahikardije, hipotiroidizem...).

Ker vaše telo želi izgubljene soli nadomestiti, vašim možganom pošilja signale za slano hrano. V Sloveniji za odrasle prebivalce velja priporočilo največ 5 g soli (1 žlička) na dan.1 Ampak realnost je nekoliko drugačna. Povprečno Slovenci danes zaradi uživanja velikih količin procesirane hrane zaužijemo okoli 11,8 g soli dnevno. Soli ne bi tako hitro predozirali, če bi jo uživali samo kot začimbo v dnevnih obrokih. Sol je nujna za naše zdravje, saj vsebuje zelo pomembne minerale (natrij je na samem vrhu) in pomanjkanje le-teh lahko vodi do resnejših zdravstvenih zapletov. V tem se sol in sladkor razlikujeta. Nikoli ne bo nič narobe, če se sladkorju izogibate, medtem ko je sol življenjskega pomena.

sol

Ko boste naslednjič začutili željo po čipsu, slanih palčkah, slanih praženih arašidih, pomislite, česa si pravzaprav želite? Naše zaznave so ob tolikšni ponudbi hrane namreč pogosto zmedene.

Prehranska dopolnila za zmanjšanje napadov želje po nezdravi hrani

Seveda obstajajo živila ter dodatki, ki bodo vaš apetit in željo po hrani nekoliko umirila in so lahko učinkovita pomoč pri odpravljanju pogostih napadov želje po hrani.

Eno takšnih je glukomanan oz. 100% konjak moka. Vsebuje izredno visoko vsebnost prehranskih vlaknin in nase veže ker 300x več vode od njene lastne teže. Kaj pa je najbolj zanimivo? Glukomanana naši prebavni encimi in prebavni trak ne morejo absorbirati in izkoristiti za vir energije. Deluje kot zgoščevalec, zato ga lahko uporabite tudi namesto navadne pšenične moke in tako pripravite brezglutenski obrok z nižjo energijsko vrednostjo. Z uporabo konjak moke lahko dosežemo skoraj popolnoma enako konsistenco peciva ali kruha, kot pri tradicionalnih pecivih ali kruhih.

Neverjeten učinek na telo ima tudi ekstrakt zelenega čaja ali matcha čaj. Ker vsebuje kofein, to pomeni, da ima učinek na zmanjšanje telesne teže ter napadov lakote med obroki. Matcha čaj je tista vrsta čaja, ki te »poboža po duši« in je lahko vaš nov priboljšek, ki si ga lahko privoščite brez slabe vesti.

Če ste pristaš ajurvedskih pristopov k izboljšanju zdravja, potem bo gurmar dodatek, ki vam bo pomagal zmanjševati željo po sladkem. Že njegov prevod imena pomeni »uničevalec sladkorja«. Najboljše pri gurmarju je to, da ne uničuje okusa sladkorja, ampak samo zavira željo po uživanju sladkarij in prevelikih količin sladkorja.

Skupaj z gurmarjem pa je priporočljivo uživati še eno rastlinico, to je garcinia cambogia. S svojo aktivno sestavino HCA (hidroksi citronsko kislino), zmanjšuje stare zaloge maščob, hkrati pa vpliva na zmanjševanje apetita ter želje po hrani (posebno vmesnih prigrizkih med obroki). S to, v prah zmleto lupino sadeža garcinie cambogia, se boste lažje spopadli z željo po hrani, sploh na začetku, ko bo vaše telo vztrajno želelo tisti piškot ali še nekaj rezin čipsa.

Za konec naj dodamo še nekaj. Prav nič ni narobe, če se nam kdaj zaželi po kakšnem priboljšku. Vse je v ravnovesju in včasih moramo kakšen priboljšek nameniti tudi svoji duši, kajne? Pomembno je le, da ti »dušni« posladki niso na sporedu vsak dan ali celo večkrat na dan. Svoje obroke skušajte sestavljati čim bolj premišljeno, v trenutku nizke ravni energije pojejte polnovreden prigrizek, tu ali tam pa si le privoščite vašo najljubšo sladko ali slano razvado. Tako boste dosegli ravnovesje, v svojem telesu pa se boste počutili zares dobro.

 

Hujšanje Prehrana
Nazaj
Kako se upreti neznosni želji po nezdravi hrani?
Naprej
Viridian probiotiki – koristne bakterije za izboljšanje zdravja